Instytucja Zarządzająca ogłasza nabór wniosków o  dofinansowanie w ramach Działania 3.1 Czysty transport miejski (ZIT)

3.1 Czysty transport miejski (ZIT)

Nabór niekonkurencyjny
EFRR

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne

Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty wskazane jako wnioskodawcy w porozumieniu terytorialnym będącym podstawą realizacji ZIT w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego:

  • Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego,
  • Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego,
  • OF subregionalnego zespołu miast Strefa Centralna,
  • OF Szczecinka,
  • OF Wałcza,
  • OF Gryfic,
  • OF Sławna,
  • OF Kamienia Pomorskiego.

NA CO

  • Rozwój transportu

W naborze zaplanowano wsparcie następujących typów projektu:

Typ 1: Wsparcie na rzecz transportu publicznego w obszarach funkcjonalnych miast – infrastruktura.

Typ ten obejmuje inwestycje w:

  1. centra przesiadkowe łączące minimum trzy środki transportu,
  2. obiekty P&R, których lokalizacja zapewni integrację z publicznym transportem zbiorowym; w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców wsparcie dla tych obiektów będzie możliwe pod warunkiem ich zlokalizowania poza obszarem funkcjonalnego śródmieścia, wyznaczonym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  3. drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy ruchu dla rowerów oraz obiekty Bike & Ride wraz z infrastrukturą towarzyszącą taką jak: stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów; w przypadku łączenia miejscowości, przebieg drogi rowerowej na obszarze wiejskim musi być uzasadniony połączeniem drogi rowerowej z dojazdem do miejsca pracy, nauki lub łączyć się z węzłem przesiadkowym lub przystankiem obsługiwanym przez miejski transport publiczny,
  4. infrastrukturę dla ruchu pieszego (ciągi piesze, przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych itp.),
  5. infrastrukturę drogową transportu publicznego wyłączoną z ruchu pojazdów samochodowych niewykorzystywanych w transporcie publicznym; infrastrukturę dla pojazdów samochodowych wykorzystywanych na potrzeby indywidualnego transportu publicznego, w tym m.in. buspasy do wykorzystania przez taksówki czy samochody w systemie carsharing’u, przebudowę skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastrukturę drogową przy pętlach autobusowych, stacjach kolejowych lub obiektach P&R i B&R wraz z odcinkami dróg łączących je bezpośrednio z drogami miejskimi, budowę/przebudowę kanalizacji teletechnicznej, wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego.

Typ 2: Wsparcie na rzecz transportu publicznego w obszarach funkcjonalnych miast – tabor.

Typ ten obejmuje inwestycje w:

  1. niskoemisyjny i zeroemisyjny tabor publicznego transportu zbiorowego spełniający wymogi „czystych ekologicznie pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE, w tym autobusy z zielonymi dachami,
  2. zaplecze techniczne do obsługi taboru, modernizacja zajezdni autobusowych wraz z infrastrukturą do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów transportu publicznego, a także przystanki, wysepki, infrastrukturę punktową służącą poprawie jakości transportu publicznego,
  3. transport publiczny na życzenie w oparciu o wykorzystanie pojazdów zeroemisyjnych lub autonomicznych spełniających wymogi „czystych ekologicznie pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE, wyposażenie dystrybutorni oraz w ramach cross financingu uruchomienie linii obsługującej ten rodzaj transportu.

Typ 3: Wsparcie na rzecz transportu publicznego w obszarach funkcjonalnych miast – cyfryzacja, systemy zarządzania ruchem, dokumentacja.

Typ ten obejmuje:

  1. inwestycje (budowa, rozbudowa, modernizacja) związane z systemami zarządzania ruchem i energią (ITS), rozwiązania cyfrowe umożliwiające integrację taryfową (wspólny bilet) i wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS); wykluczona jest konserwacja lub nieznaczne ulepszenia,
  2. działania związane z przygotowaniem i aktualizacją Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowywanych i wdrażanych przez odpowiednie organy gmin lub umocowane do tego formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego.

Główne zasady naboru:

  • Projekt musi być przedsięwzięciem podstawowym wskazanym w porozumieniu terytorialnym będącym podstawą realizacji ZIT w ramach Programu FEPZ.
  • Wszystkie inwestycje w infrastrukturę i tabor transportu miejskiego powinny być uzupełnione działaniami poszerzającymi zasięg transportu publicznego i podnoszącymi jakość oferowanych usług (np. nowe/częstsze połączenia, wyższa punktualność, oferta lepiej dopasowana do potrzeb różnych grup osób, w tym osób z grup marginalizowanych (aspekt cenowy itp.). Warunek ten nie dotyczy typu projektu 3b.
  • Wszystkie wspierane projekty muszą zakładać rozwiązania dla osób o ograniczonej mobilności oraz uwzględniać systemy informacji wizualnej i głosowej dla osób z innymi niepełnosprawnościami.
  • Projekty muszą uwzględniać kwestie bezpieczeństwa, w szczególności na rzecz niezmotoryzowanych uczestników ruchu.
  • W ramach projektów muszą zostać zaplanowane działania promocyjne w zakresie podnoszenia świadomości mieszkanek i mieszkańców na temat korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego.    Warunek ten nie dotyczy typu projektu 3b.
  • W przypadku tworzenia parkingów muszą być wyznaczone miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca bezpieczne dla rodziców/opiekunów z dziećmi.
  • Wszystkie inwestycje realizowane w ramach Działania 3.1 muszą uwzględniać potrzeby związane z adaptacją do zmian klimatu oraz muszą przyczyniać się do osiągania przez miasta neutralności klimatycznej.
  • Wsparcie udzielane będzie na inwestycje zgodne z SUMP lub innym dokumentem planowania mobilności przyjętym na obszarze, w którym realizowana jest inwestycja:
  1. w miastach wojewódzkich i w gminach położonych w ich obszarach funkcjonalnych przyznanie dofinansowania projektom będzie uzależnione od przyjęcia SUMP,
  2. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców i w gminach położonych w ich obszarach funkcjonalnych przyznanie dofinansowania będzie uzależnione od przyjęcia SUMP lub innego dokumentu z zakresu planowania transportu miejskiego oraz zobowiązania, że SUMP zostanie przyjęty nie później niż do 31 grudnia 2025 r.,
  3. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców przyznanie dofinansowanie projektów będzie uzależnione od przyjęcia odpowiedniego dokumentu z zakresu planowania transportu miejskiego (np. dostosowanej strategii ZIT). Dostosowana strategia ZIT obejmuje obszar transportu i mobilności miejskiej w zakresie diagnozy, celów strategii i listy projektów.
  • W przypadku wnioskodawców zobowiązanych do złożenia SUMP, dokument musi być pozytywnie oceniony (lub pozytywnie z rekomendacjami) przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w zakresie zgodności z wymogami dotyczącymi SUMP oraz ośmioma zasadami właściwego Komunikatu Komisji Europejskiej z 17.12.2013 (COM (2013)913 final), pogłębionymi i zaktualizowanymi w zaleceniu Komisji Europejskiej z 8.03.2023 r. (C(2023) 1524), na których opiera się idea SUMP.
  • Projekty dotyczące infrastruktury rowerowej muszą być zgodne z wytycznymi Ministra Infrastruktury WR-D-42 oraz WR-D-63.
  • Wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach Działania 3.1 muszą być zgodne z zasadą DNSH.

Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek

  • W ramach naboru wnioskodawcy nie przysługują środki odwoławcze.

Jak się ubiegać

Jak przygotować wniosek?

  1. Zapoznaj się z Regulaminem wyboru projektów i Szczegółowym Opisem Priorytetów
  2. Zapoznaj się z kryteriami wyboru projektów określonymi w Regulaminie wyboru projektów
  3. Przeczytaj instrukcję wypełniania wniosku dla naboru
  4. Jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się z Instytucją Organizującą Nabór lub Głównym Punktem Informacyjnym

JAK SKŁADAĆ WNIOSEK?

Online

Złożenie dokumentacji aplikacyjnej polega na opublikowaniu wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami w aplikacji WOD2021.

Finanse

Pula środków na nabór wniosków
353.666.000,00 PLN
Numer naboru
FEPZ.03.01-IZ.00-001/23
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu
85%
Minimalny wkład własny wynosi
15%

Forma wsparcia

Dotacja

Typ naboru

Nabór niekonkurencyjny
EFRR

Termin naboru

start

30.11.2023

koniec

31.12.2026

Z nimi skonsultujesz wniosek

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, Wydział Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 40, 70-421 Szczecin
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zadzwoń lub napisz:
  • 91 452 85 90 p. Durkiewicz Magdalena, 91 452 85 88 p. Humańska Agnieszka, 91 452 86 05 p. Kaczmarek Karolina, 91 452 86 78 p. Rzepiela Anna, 91 452 85 99 p. Smuk Paula, 91 452 85 98 p. Waszak-Jurgiel Natalia, 91 452 85 97 p. Zaborowska Agnieszka
  • wwrpo@wzp.pl
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Szczecinie
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 40, 70-421 Szczecin
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zadzwoń lub napisz:
  • 91 452 8906
  • pife.szczecin@wzp.pl

×